Janelly-2015.reismee.nl

Het was een prachtige, zonnige dag!

We zijn net aangekomen in Hotel St. Josef in Sancoins. Ca. 32 km voor Nevers.

Prachtige fietstocht, prachtige dag. Toch blij dat we weer even kunnen bijkomen, communiceren met onze familie en vrienden en ons zitvlees lucht geven, want 6 dagen achtereen, gemiddeld 75 km per dag, op een fietszadel brengt, in ieder geval bij mij, wel wat teweeg.

Vanmorgen na een uitgebreid ontbijt bij onze lieve gastheer en dame, die het super gezellig hadden gevonden als we nog even waren blijven kletsen, zijn we op weg gegaan. We hebben ons goed aangekleed, omdat we niet echt op het weer durfden te vertrouwen, maar gaandeweg, konden regenbroeken, warme handschoenen enz. uit. Jassen bleven aan, omdat er nog steeds een stevige, koude wind is. Gelukkig meestal achter ons, net als de zon, maar dat is lekker warm op je rug en alles ziet er heel gezellig uit.

We lopen zo even het plaatsje in, eten een klein hapje en komen dan terug. Tot zo.

Lekker even gewandeld en heerlijk gegeten in het Restaurant van het Hotel. Waren we niet direct van plan, maar soit! Jan heeft net 11 foto's geplaatst op onze blog, ik probeer nog iets meer te vertellen over gisteren en vandaag.

Gister ochtend zijn we vertrokken uit La Souteraine. Natuurlijk niet voordat we eerst heerlijk hadden ontbeten met een deel van het gezelschap van de avond daarvoor, maar er was ook nog een journaliste van de plaatselijke krant. Ze schreef een artikel over de Chambre d'Hote, maar wilde ook graag wat gasten interviewen. Jan en ik werden daar voor gevraagd, omdat we blijkbaar bijzonder waren. Ze noemde ons: "Pelgrims A-typisch", je zou ook kunnen zeggen, pelgrims nieuwe stijl! Jan krijgt het artikel gestuurd, via de mail...... Dus afwachten maar.

Onze route ging eerst door het oude centrum/de historische kern van La Souteraine. De stad is altijd een belangrijk onderdeel geweest van de pelgrimroutes. La Place St. Jacques en de gelijknamige straat herinneren daaraan sinds de Middeleeuwen. Ook een witte steen, boven in de zuid-Westhoek van de toren, die de pelgrims richting Santiago wees.l

we vervolgen onze route deels door het dal van de Creuze. Bijzonder was ook het plaatsje Crozant. het ligt bovenop een indrukwekkende kloof die de rivier in de loop der tijd heeft uitgesleten, met rotspartijen, donkere bossen en de contouren van een voormalige burcht.

crozant werd al in de eerste pelgrimgids, de Codex Calixtinus uit de 12e eeuw genoemd als een belangrijke oversteekplaats over de Creuze.

Pim

Klinkt goed. Kunnen jullie aub mijn vrouw ook besmetten met het fietsvirus?

Rita

Hier was het ook een prachtige zonnige dag! Alleen jammer dat het zo hard waait. Ik vind jullie wel flink hoor!
Hou vol!

Bregtje

Hier hebben we ook genoten van de zon, heerlijk. Gelukkig lekker zittend op de stoel i.p.v een fietszadel ;).

Chantal

Respect hoor, fietsen door weer&wind!!
Zo te zien en lezen weer een prachtige ervaring.
GrtzX

Chris en Ludwien

Echt goed van jullie hoor, een dikke tien.
Wij zijn door wind en weer gaan collecteren, het was verschrikkelijk aan het stormen, maar ik (Ludwien) heb me toch staande kunnen houden.
Doe zo voort.