Janelly-2015.reismee.nl

Breda!

We zijn terug, in Breda. Half uurtje geleden aangekomen. Was zit in de machine en we gaan nu even buiten zitten genieten met een kopje thee. Tot later.

Beetje later dan gepland (eerst even boodschappen gedaan, gegeten en naar tegenlicht gekeken), maar nu klaar voor mijn laatste verhaal.

Het was opnieuw een mooie fietsdag. Ook heel leuk om te ontdekken wat een luxe het is, dat je zelf een route kunt voorbereiden op basis van de zg fietsknooppuntenroute in Belgie en Nederland. In Frankrijk heb ik, voor we gingen fietsen, op de computer de route uitgezet en afgedrukt. In Maastricht hebben we de afdrukjes, van alle knooppuntennummers, weer tevoorschijn getoverd en zo vertrokken we vanaf kp 1. Zo zijn we van kp naar kp gereden, door mooie dorpjes, bossen, over oude spoorlijnroutes (zoals het Bels lijntje) langs riviertjes, kanalen en bijzondere huizen en arriveerden we vanmiddag, logisch toch, in Breda! Wat een luxe!

Bij thuiskomst stond er ook nog eens een prachtig welkomskaartje met heerlijke stroopwafels op ons te wachten van onze superlieve buren. Smaakten lekker bij het kopje thee.

Samen evaluerend hadden Jan en ik toch nog wat dingen, die we nog niet met jullie gedeeld hebben en die ik zowiezo wil vastleggen om niet te vergeten.

1. Onze fietsen hebben het ook supergoed gedaan. Fijn als je daar op kunt vertrouwen. Ik heb inmiddels meer dan 1400 km op mijn nieuwe fiets gereden, terwijl ik hem net iets meer dan een maand heb. Jan zijn fiets heeft ook keihard gewerkt en dat was dan ook meteen zijn/haar zwanenzang, want Jan zijn nieuwe E-bike Koga E-lement wordt, als het goed is, binnenkort afgeleverd. Hij kijkt er ondertussen een beetje met smart naar uit, nu hij heeft gezien hoe ik er als een enthousiaste Fan op rondtoerde.

2. Een beetje technische gegevens voor de liefhebbers: Deze tocht was uiteindelijk, op een haar na, 1400 km. We hebben gemiddeld 16,5 km per uur gereden. De hoogste top was in de Belgische Ardennen en 570 m. We hebben heel veel hellingen beklommen van 1-14% en zijn evenzoveel hellingen afgedaald, waarbij we soms een snelheid behaalden van 45 km per uur (Jan). We hebben zo'n 80 uur op de fiets gezeten in 17 dagen.

3. Ik heb veel verteld over het weer en de prachtige natuur, maar niet dat we wel 13 reetjes hebben gezien, een paar keer heel dichtbij. Ze staken de weg over 50 meter voor ons. Zo ook hebben we roofvogels, een vos, een haas, een das, eekhoorns, heel veel gele vlindertjes enz. gezien in hun natuurlijke omgeving. Ook zagen we al zwaluwen in Frankrijk, maar dat is dus geen garantie voor een eerdere zomer. En natuurlijk de, bijna altijd, blaffende Franse honden achter een hek. Helaas zagen we ook nogal wat dode dieren op de weg..... Egeltjes, konijntjes, een poes, vogeltjes enz.

4. De wegen waren ook heel gevarieerd. Op zich waren we deze keer tevreden over de kwaliteit van de Franse wegen, dat is wel eens anders geweest. Maar de problemen begonnen zodra we in Belgie waren. Scheuren en gaten in het wegdek waren meer regel dan uitzondering en in oud- Luxembourg, een historisch plaatsje in de noordelijke Belgische Ardennen, kregen we echte antieke "kinderkopjes" geserveerd. Nou er is eigenlijk geen manier te bedenken, waardoor je daar rustig overheen kunt rijden. Je fiets, je tassen en je hele lijf zit in een soort schutmachine. Het idee dat kinderkopjes de toeristische/historische waarde verhoogd leefde ook in Eijsden, Maastricht en daarna nog een stuk in Belgie. Gelukkig werd het langzaam maar zeker minder tot we door het Alphense bos fietsten. Welliswaar geen kinderkopjes, maar een betegeld fietspad wat een beetje uit zijn verband was geschoven. Maar alla, het hoort er natuurlijk allemaal bij, evenals de zanderige bospaden, de grindpaden enz.

5. Nog een bijzonder dingetje zagen we, zodra we vanuit Frankrijk in Belgie kwamen. De Belgische huizen zagen er ineens heel veel beter verzorgd uit, dan de huizen in Fr. Prachtig opgeschilderd, maar ook waren ze gerenoveerd, opgeknapt enz. Dat was al heel opvallend. Later reden we door dorpen waar een groot aantal splinternieuwe, supermoderne huizen waren en werden gebouwd. Goede vormgeving, mooi materiaalgebruik. Na gesprekken met o.a. de mevrouw van het Hotel, waar we logeerden, begrepen we dat jonge mensen uit die streek veelal in Luxemburg werken (is maar 25 km verderop) en dat wonen in Belgie goedkoper is. Het hield overigens daar niet op, het leek of er op dit moment in heel Belgie prachtige nieuwe huizen worden gebouwd. Klopt het dan dat men zegt: het land is arm, maar het volk is rijk?

Er zal vast nog wel meer zijn, maar Jan heeft ook veel leuke en mooie foto's geplaatst en dat spreekt eigenlijk ook voor zichzelf, dus wil ik het hier graag bij laten.

Het was goed. We hebben er weer heel erg van genoten. We zouden het zo weer doen.

Iedereen, die ons heeft gevolgd, superbedankt! Ook de reacties vonden we leuk om te lezen.

Tot de volgende fietstocht!?

Rob en Maria

Welkom thuis Jan en Elly we hopen jullie snel te mogen ontvangen heel veel groetjes en een grote knuffel voor jullie beide

Chris en Ludwien

Oost, west, thuis het best.
Geniet lekker na en rust goed uit. Tot gauw

Sonja

Welkom thuis!
Wordt weer genieten van een goed bad/douche en alle andere vanzelfsprekende dingetjes...
Lekker uitrusten nu en nagenieten!
Toppertjes!

Jeannine

Bewondering.... altijd tevreden, altijd positief, zelfs in mindere weers- en slaapomstandigheden.
Geniet nu van jullie verdiende rust!

maria

goed ,lekker even bij komen ,goed gedaan jullie 2.

Ans

Welkom thuis!!!! Gewoon doorgaan met genieten, het weer werkt aan mee..tot gauw.

Ria van de Heijning

Nu fijn genieten, ook van het mooie weer. Supergedaan. Groet, Ria.

Mireille

Hè?? Jullie zijn er al weer! Afgelopen tijd af en toe eens meegelezen en gekeken... Time flies!