Janelly-2015.reismee.nl

Witte donderdag!

We zijn in een gezellig B&B aangekomen. les quatre Saisons in Premery.

Weer goed gefietst, deze keer de Loire overgestoken en langs het "Kanaal de Berry" gereden. Langs een draaisluis, door de stad Nevers, veel kastelen gezien en mooie dorpen, huizen, boerderijen, maar ook, net als op eerdere dagen, nogal wat verlaten bedrijven, woningen, zowel op het platteland als in de dorpen en steden.

Bijzonder was de Kathedraal in Nevers, die bijna, per ongeluk door de RAF, volledig verwoest is op 15-16 july 1944. Het gebouw was op een bijzondere wijze hersteld en als kroon op dit werk hadden 4 kunstenaars uit Nevers rond 1980, de opdracht gekregen om nieuwe glas in loodramen te ontwerpen. Ze zijn daarin goed geslaagd.

in Nevers vind je veel oude, maar ook heel veel nieuwe en moderne gebouwen, die mooi zijn afgestemd op elkaar. De route ging dwars door het centrum en zo hebben we een goede indruk gekregen van deze plaats aan de Loire.

Het verlaten van zo'n stad is altijd weer een dingetje. Ook al hadden we een goede plattegrond en beschrijving, soms zit je ineens in een andere straat of hoek dan waar je moest zijn. Jan sprak daarom een cordate Française aan, die een Nederlandse bleek uit Rosmalen te komen. We hebben gezellig met haar gekletst. Ze ging nog regelmatig naar haar moeder. Gelukkig kende ze de stad goed en kon ze ons de juiste instructies geven voor onze vervolgroute.

Achteraf vroegen we ons af of ze misschien in het klooster zou zitten, ze had een beetje de uitstraling van Soeur Sourire.

Onderweg een enorme salade gegeten en een Omelet, natuurlijk met een glas wijn en veel water.

Het was weer de moeite waard, en...... We schieten al aardig op. Vandaag in Nevers begonnen aan het tweede routeboekje, Nevers-Maastricht. Totaal nu zo'n 580 km.

Pim

Wijn drinken tijdens het fietsen, als dat maar goed komt! Hou je stuur goed recht.

Christianne

Heb net met veel interesse jullie verhalen gelezen. Wij bezoeken deze zomer (juli) dezelfde streek. Krijg er echt zin in zo. Veel (fiets)plezier nog samen en tot ziens in Breda!!

Bregtje

Wat een toeval dat jullie een nederlandse tegen komen. :) het klinkt weer erg goed. Volgens mij wel anders dan jullie kustroute... Veel succes morgen! Xxxxx

ridaja@kpnmail.nl

Prachtige route! Die zou ik ook wel willen rijden, maar met de auto!

Elly H.

Oh, wat mooi en interessant. En de hele dag fietsen door zo'n mooi gebied. Succes weer morgen.

Jeannine

Mooie verhalen, we genieten met jullie van de prachtige dorpen en steden. Zelfs van een les geschiedenis!
Chapeau, je zal het maar doen.
Veel zon toegewenst!

Ria van de Heijning

Bijzonder zo'n verhaal van de kathedraal van Nevers en leuk om een Nederlandse tegen te komen. succes verder!