Janelly-2015.reismee.nl

Tweede Paasdag

Tweede Paasdag is voor de Fransen een vrije dag en een zondag, dus weinig te beleven. Iedereen is op een korte vakantie of bij familie.

Ook onderweg was het redelijk rustig. Mede daarom, maar ook omdat het weer meewerkte, hebben we lekker door kunnen fietsen.

We zijn net gearriveerd in Hotel La Cite in Chalons en Champagne.

We gaan even iets te eten zoeken........ Tot later! ????

Vanmorgen vertrokken uit Troyes na een echt Ibis ontbijtje. Fietsen weer in de lift naar beneden en daarna goed ingepakt tegen de kou (1gr.c) maar met een prachtig zonnetje op weg.

Dat we gisteren op ons gemak de stad hebben verkent, heeft voordeel bij het verlaten. We zijn zonder veel problemen snel weer in de campagne. Waarom dit gebied Champagne heet is me niet duidelijk geworden. Het is vooral landbouw, heel vlak en enorme percelen. De boerderijen staan zelfs niet tussen de percelen, maar verzameld in dorpen, die zo'n 8 a 10 km van elkaar liggen. Deze dorpen hebben een soort lintbebouwing. De boerenwoningen staan met hun kopse kant naar en vlak tegen de centrale dorpsstraat. Heel veel van deze woningen staan leeg of worden door niet-boeren bewoond. De enkele boeren die hier nog wonen hebben de mooiste boerderijen met prachtige schuren. Veelal heel authentiek en (nog steeds) fachwerk, oftewel vakwerkbouw. Het is onvoorstelbaar hoe goed veel van deze huizen er nog uit zien. Goed onderhouden of prachtig gerenoveerd, dat is me niet duidelijk, maar meestal prachtig. In een aantal gevallen staan er ook boerderijen leeg en/of te koop. Op zich interessant voor particulieren, omdat het in een dorp is, een ruim perceel, maar niet te groot en bij iedere woning is een enorme schuur.

De dorpen waren vandaag ook een welkome afwisseling, omdat tussen de dorpen in weinig bomen zijn of rivieren, maar eigenlijk alleen hele uitgestrekte percelen, enorme grote en hoge silo's en hele lange, saaie wegen. Gelukkig begonnen de gezaaide producten na weken van regen, onder invloed van de zon, te groeien en dat was wel weer mooi om te zien.

Wat ons ook steeds weer verrast, is dat ieder dorp, hoe klein ook haar eigen kerk heeft, net als een eigen Mairie..... In sommige gevallen zijn het zelfs grote kerken. Je ziet ook overeenkomsten in gebieden. Vandaag lag in veel gevallen de begraafplaats in het dorp, rondom de kerk. Meestal liggen begraafplaatsen in Frankrijk aan de rand van het dorp. Verder was de opbouw van de kerk van 4 naast elkaar liggende dorpen, ineens vierkant, dwz de plattegrond. Jan heeft er een gefotografferd als voorbeeld.

Waar we nu zijn staan ook weer prachtige kerken en bijzondere voorbeelde van oude vakwerk gebouwen. We zijn benieuwd of we dat morgen ook nog gaan tegenkomen.

J&I

Ondanks alle drukte hier de laatste dagen (gelukkig weer met Reinout als 'overloop'!) hebben we jullie gevolgd op jullie prachtige tocht. Nevers, Auxerre, Troyes... En nu vandaag dus een tamelijk vlak stuk. Met mooi weer en het belooft nog beter te worden. Geniet ervan!!!
Liefs, Irene

Ria van de Heijning

Jullie hebben weer eens een mooi stukje landbouwgebied van Frankrijk gezien. Fiets ze weer. Groet, Ria van de Heijning.